Picpanzee logo Browse Instagram content with Picpanzee

#solatmalam

Posts tagged as #solatmalam on Instagram

1.508 Posts

Jawapannya BOLEH. Bagi orang biasa solat tahajjud, kemudian tak sempat mengerjakannya krn sebab tertentu, dianjurkan untuk menqadhanya. Waktunya adalah antara Subuh sampai menjelang Zuhur. Berdasarkan sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,  من نام عن حزبه أو عن شيء منه فقرأه فيما بين صلاة الفجر وصلاة الظهر كتب له كأنما قرأه من الليل “Siapa saja yang tertidur, sehingga tidak melaksanakan kebiasaan solat malamnya, kemudian dia baca (mengerjakannya) di antara solat Subuh dan solat Zuhur maka dia dicatat seperti orang yang melaksanakan solat Tahajud di malam hari.” (Hr. Muslim, Nasa’i, Abu Daud, dan Ibnu Majah) .  Penulis kitab Aunul Ma’bud mengatakan, “Hadis ini menunjukkan disyariatkannya melakukan amal soleh di malam hari. Dan menunjukkan disyariatkannya mengqadha amalan tersebut jika tidak sempat melaksanakannya, krn ketiduran atau uzur. Siapa saja yang melaksanakan qadha amal ini di antara solat subuh dan solat zuhur maka dia seperti melaksanakannya di malam hari.” (Aunul Ma’bud Syarh Sunan Abi Daud, 4:139) .  Jumlah rakaat solat tahajud Jumlah rakaatnya sama dengan jumlah rakaat solat tahajjud ditambah satu (digenapkan). Misalnya, seseorang memiliki kebiasaan tahajjud 11 rakaat maka nanti diganti di waktu dhuha sebanyak 12 rakaat. Barang siapa yang memiliki kebiasaan tahajjud 3 rakaat maka diganti di waktu dhuha sebanyak 4 rakaat, dan seterusnya. Berdasarkan hadis riwayat Aisyah radhiallahu ‘anha; beliau mengatakan,  كان رسول الله إذا عمل عملاً اثبته، وكان إذا نام من الليل أو مرض، صلّى من النهار ثنتي عشرة ركعة “Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan satu amalan, beliau melakukan dengan istiqamah, dan apabila beliau ketiduran di malam hari atau krn sakit maka beliau solat 12 rakaat di siang hari.” (Hr. Muslim dan Ibnu Hibban)  Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
Sampai bengkak kedua lutut Nabi SAW semalaman disebabkan semata-mata Nabi SAW melakukan solat malam (amalan yang Nabi SAW tidak pernah tinggal seumur hidup) kerana Nabi SAW mahu menzahirkan rasa bersyukur kepada Allah SWT, WALAUPUN Nabi SAW tiada dosa dan terpelihara dengan sifat maksum, penghulu segala Nabi dan Rasul, serta manusia yang paling mulia di atas muka bumi Allah ini. . - USTAZ SAFWAN SYAFIQ, Tanyalah Ustaz TV3 & TV9 (LIVE), 19/10/2019 . #solatmalam #ibadatmalam #tahajjud #qiamullail #ustazsafwansyafiq #tanyalahustaz #live #tanyalahustaztv3 #tanyalahustaztv9 #malaysia
TAG SUAMI/ISTERI MU. MOGA BERMANFAAT. IN SHAA ALLAH. . Kenapa Suami Isteri Kena Usahakan Solat Tahajjud Bersama? .  Keutamaan solat tahajud tak hanya membuat pelakunya mendapatkan kedudukan terpuji di sisi Allah. Namun ada pula keistimewaan yang akan diberikan Allah khusus kepada suami isteri yang bangun bertahajud bersama-sama.  1. Mereka berdua dirahmati Allah dan dijadikan keluarga yang penuh kasih sayang. “Semoga Allah merahmati seorang lelaki yang bangun di waktu malam lalu solat dan dia pun membangunkan isterinya lalu sang isteri juga solat. Bila isteri tidak mau bangun, dia percikkan air ke wajahnya. Semoga Allah juga merahmati seorang perempuan yang bangun di waktu malam lalu dia solat dan dia pun membangunkan suaminya. Bila suami enggan untuk bangun, ia pun memercikkan air ke wajahnya.” (HR. An Nasa’i. Hadits senada juga diriwayatkan Abu Dawud dan Tirmidzi) .  2. Dicatat sebagai orang-orang yang selalu mengingat Allah.  Alangkah bahagianya jika Allah memasukkan seorang hamba dalam kategori selalu mengingat-Nya. Sebab Allah menjanjikan, siapa yang mengingat-Nya maka Allah akan mengingat orang tersebut. Saat ada masalah, ditolong oleh Allah. Saat memerlukan sesuatu, dibantu oleh Allah. Saat dizalimi, dibela oleh Allah. Suami isteri yang saling membangunkan untuk solat tahajud meskipun hanya dua rakaat, mereka berdua mendapatkan keistimewaan ini. إِذَا أَيْقَظَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ مِنَ اللَّيْلِ فَصَلَّيَا أَوْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ جَمِيعًا كُتِبَا فِى الذَّاكِرِينَ وَالذَّاكِرَاتِ “Jika seorang laki-laki membangunkan istrinya di waktu malam lalu keduanya shalat, atau shalat dua rakaat bersama, maka keduanya ditulis dalam kelompok orang-orang yang selalu mengingat Allah” (HR. Abu Daud, An Nasa’i dan Thabrani). . #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #yatthamzah #bondayhshare #tahajjud #solatmalam
“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus”. (Qs. al-Bayyinah [98]: 5). #shalat #shalatdhuha #shalatsubuh #shalatjumat #shalattahajud #shalatmalam #shalatwajib #shalatduha #shalatberjamaah #shalat5waktu #sholat #sholattahajud #sholatdhuha #sholatsubuh #sholatmalam #sholatjumat #sholat5waktu #sholatberjamaah #sholatsubuhberjamaah #sholatsunnah #solat #solat5waktu #solatsubuh #solatdhuha #solathajat #solatjumat #solattahajud #solatmalam #ustadabdulsomad
Renungkan lah . Ya allah semoga hamba dan semua umat MU termasuk golongan orang orang Yang kelak husnul khotimah 😇🙏😭. #solatmalam #tahajud
Reposted from @nashikin89 . "#Doa Saat Tahajud Umpama Panah Yang Tepat Mengenai Sasaran." -Imam As-Syafi'i . #alhamdulillah #allahuakbar #dua #nightprayer #positive #positivequote #positivequotes #positivethinking #positivevibe #positivevibes #positivity #quote #quoteoftheday #quotes #solatmalam #solattahajjud #subhanallah #tahajjud #tahajjudprayer
Doa raja istighfarnya ukhtyy ⚘⚘⚘ - Doa ini jika dibaca pagi dan sore keutamaannya :  Bila dibaca waktu pagi dan meninggal sebelum sore wajib masuk surga  Bila dibaca waktu sore dan meninggal sebelum pagi wajib masuk surga - "Allahumma anta rabbi laa ilaaha illa anta, khalaqtani, wa ana ‘abduka, wa ana ‘ala ‘ahdika wawa’ dika mastatha’tu, a’udzubika min syarrima shana’tu, wa abuu-u ilaika, bini’matika ‘alayya, wa a’tarifu bidzunuubii, faghfirlii dzunuubii, innahu laayaghfirudzunuuba illa anta.” - yuk, ukhty, biasakan hari-hari membaca doa raja istighfar :) - Btw silahkan repost di Insta story ya untuk dapatkan gift dari kita 😘 - #inspirasiadek #mukenaadek #tausyiah #kajiandakwah #dakwah #dakwahadek #mukenanyaman #solatmalam #doarajaistighfar
Assalamualaikum Ukhty !! Mau tahu salah satu keutamaan dari bangun dan beribadah di waktu 1/3 malam akhir? - Allah swt mengobral pahala dan mustajab doa loh !! bahkan sampai mengampuni dosa dosa orang yang meminta ampun pada-Nya pada waktu tersebut, langsung ke Allah swt tanpa ada perantara malaikat ! - Dan hal tersebut sangat disayangkan kalau kita semua melewatkan waktu untuk berdoa di 1/3 malam akhir. - Jadi, siapa yang malam ini siap untuk menggelar shalat tahajud, hajat, atau ibadah sunnah lainnya? - #inspirasiadek #mukenaadek #tausyiah #kajiandakwah #dakwah #dakwahadek #mukenanyaman #solatmalam #dakwahmuslim #inspirasimuslim #muslimdaily
Seperti yang ican bilang di postingan sebelumnya. 💫 💫 Karena bahagia itu diciptakan bukan dicita - citata eh cita citakan! So enjoy! Nikmati setiap proses di hidupmu dengan bahagia, no matter how pengen mewek you are!! Hargai dan cintai diri sendiri, karena you're amazing. Trust me!! 🌹Sampai detik ini, kamu adalah yang paling berharga untuk anak dan pasanganmu. 🖤 💫 💫 Tidakkah itu cukup membuatmu bahagia mak? Buk? Nyi? 💫 💫 Yuk bahagia 🖤 Bahagia dulu, beli halo balita di ican kemudian. 🖤 💫 💫 #ceritaibu #ibudananak #ibudanbalita #parentingdananak #dilemaweekend #malming #sabtumalam #bukanmalamminggu #keluargabahagia #keluargaceria #ayahbunda #ayahibuanak #ibuduaanak #tahajud #doa #solatmalam #solathajat #bulanmuharam #bulansuro #puasamuharam #tahajudyuk #belajartahajud #istiqomahtahajud #solatmalamyuk #solatmalam #faedahsolattahajud #solattahajud #solatsubuhyuk #bangunsubuh
DOA CEPAT MUSTAJAB  اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ  Ertinya, “Tuhanku, aku memohon (pertolongan) kepada-Mu. Aku bersaksi bahwa Engkau adalah Allah. Tiada tuhan selain Engkau Yang Maha Esa, tempat bergantung yang tiada melahirkan dan tiada dilahirkan, serta tiada apapun yang menyamai-Nya.” . Berdoa pada waktu-waktu mustajab adalah cara kita sebagai umat islam berusaha untuk mendapatkan keredhaan serta kejayaan dunia dan akhirat dari Ilahi. Di samping itu jangan lupa juga berdoa kepada Allah pada setiap masa, kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Mengasihi setiap hambaNya. . #ustazahasmaharun #keluargabahagia #tahajjud #thepoweroftahajjud #habibalizaenalabidinalhamid #ustadabdulsomad #ustadkhalidbasalamah #solatmalam #ustadzsyafiqrizabasalamah #ustazahmaddusuki #naurashares  #ustadfelixsiauw #dakwahislam #renunganislam #kajianislam #ebitlew #ustazebitlew #ceramahustadabdulsomad #ustazahmaddasuki #ustadzhananattaki #ustazahnorhafizahmusa #raisehandawithfullfaith #ceramahagama #wearebeautifulallahlovesus #amazingquran #waktumustajabdoa #thepowerofdua #ustazabdullahkhairi #berdoa #doamustajab
Kan rasa mcm kena tampaq! Haishhh TiDin... #repost @bintu.abuya • • • • • [ BANGUN QIYAMULLAIL ] . . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail. . . Kalau orang awam, mungkin itu biasa. . . Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail. . . Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail? . . Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى. . . Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى. . . Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail. . . Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud #sharebybintuabuya
[ BANGUN QIYAMULLAIL ] . . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail. . . Kalau orang awam, mungkin itu biasa. . . Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail. . . Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail? . . Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى. . . Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى. . . Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail. . . Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud #sharebybintuabuya
Learn a lesson for the next generation.  Life lessons i'm going to teach my children 👨‍👩‍👧‍👦 . . . Posted @withrepost • @gemsofislamm Show your love to your spouse bcuz she's not your maid to serve you or your family. Yes she have responsibility to take care of you all but we have the responsibility too, not only her. As A Husband, You have to help your wife. Whe she cooks, Cut the vegetables. When she cleaning the house, take a part to clean. Make her work easy. Don't think that she's someone to you, bcuz she made from your ribs man. DON'T FORGET THIS!!! . And our kids will learn from us so be  a good teacher to your kids. If you swear your wife/husband, then in the future your kids will do the same to their spouse. So teach them the best. . Marriage is not easy, but I strongly believe that with Allah's help, with strong relationship with Allah, it can be the best time ever. Relationship with Allah is very important for all of us to live peaceful lives. May Allah bless all couples and those who are seeking. May Allah grant all of us such beautiful love. May Allah Swt Grant Us All A Helpful Spouse And Who Understands Our Hardship. Aameen❤️ #muftimenk #muftimenkofficial . . . #ustazahasmaharun #keluargabahagia #thepoweroftahajjud #habibalizaenalabidinalhamid #ustadabdulsomad #ustadabdulsomadlcma #ustadkhalidbasalamah #solatmalam #ustadzsyafiqrizabasalamah #ustazahmaddusuki #naurashares  #ustadfelixsiauw #dakwahislam #renunganislam #kajianislam #ebitlew #ustazebitlew #ceramahustadabdulsomad #ustazahmaddasuki #ustadzhananattaki #ustazahnorhafizahmusa #raisehandawithfullfaith #ceramahagama #wearebeautifulallahlovesus #amazingquran #harijumaat #jumaatbarakah #salamjumaat
Tips Memudahkan Bangun Solat Malam:  1. Sebelum tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajjud.  2. Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat.  3. Bersederhana makan dan minum pada waktu siang.  4. Membaca ayat-ayat Al-Quran.  #tahajjud #solatmalam #almulksebelumtidur
Repost from @darulmurtadza [ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud
#repost @darulmurtadza • • • • • • [ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud
#repost @darulmurtadza (@get_repost) ・・・ [ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud
Reposted from @darulmurtadza (@get_regrann) - [ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud نور
[ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud
[ BANGUN QIYAMULLAIL ] . Zaman kita sekarang, orang mula tidak qiyammullail.  Kalau orang awam, mungkin itu biasa.  Tapi kadang-kadang pelajar agama pun tak qiyammullail.  Kalau dah pelajar agama pun tak qiyammullail, nak mengharap siapa qiyammullail?  Terkadang dengan adanya orang yang qiyammullail, terangkat bala daripada Allah سبحانه و تعالى.  Terkadang dengan adanya orang bermunajat di tengah malam, musibah diangkat oleh Allah سبحانه و تعالى.  Semoga Allah سبحانه و تعالى anugerahkan kita nikmat qiyammullail.  Ameen Allhumma Ameen. . . - disunting drpd tausiyah Majlis Ta'lim Darul Murtadza bersama Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid | 27092019 . . #darulmurtadza #habibalizaenalabidin #darmedia #qiyam #solatmalam #tajahud #doa #istighfar #solattahajud
Ingat guys dunia ini hanya sementara tidaklah kita mempersiapkan bekal untuk dihari akhir. . Follow @biasasaja.qt  Follow @biasasaja.qt  Follow @biasasaja.qt . #biasasaja #wanitamuslimah #duniasementaraakhiratselamanya #ayohijrah #cintarosulullah #sahabatnabi #solatmalam #maringaji #kitabisangaji #muslimahberdakwah #dakwahislami #wanitamuslimah #bidadarisurga #santri #islamituindah #biasasaja.quote
Untuk sahabat ku 😊 . Seperti kata ustad Khalid Basalamah: paksakan ibadah-ibadah kita hingga akhirnya menjadi kebiasaan... 💕 . Karena klo masih nunggu nanti nanti, sampai mati pun ga bakalan jalan tahajudnya... Jadi langkah pertama tahajud itu DIPAKSA...!! 😊 . Nanti malam jangan lupa yaa.. semoga kita termasuk orang-orang yang istiqamah... Semoga bermanfaat 💖 . . Jgn lupa follow @matamuslimah ya . .^ ^ . =================================== #tahajjud#tahajjudcinta #tahajjudprayer #tahajjudtime #tahajjudyuk#tahajjudmudah #solatmalam#shalatmalam#solatsunat #shalatsunnah#majelisdzikir #dzikirajadulu#dzikirullah #dzikirmalam#majlisdzikir
for muslim and muslimah #solatmalam#tahajud#tahajudtime#2rakaat
Coba aja jangan bacot  #hijrahsantuy #solatmalam
usolli sunattan tahajudti rongataini lillahita ala😇😇 #solatmalam#dzikirmalam#tahajudtime#dzikir with my husband @kembali_bersinar @sncahyana my daughter @zahranurfaiha
💋 good sharing 💋 . Posted @withrepost • @naurashares After reverting to Islam, @daphneiking shares that changing her lifestyle was a process that took time. When she confided her concerns to a good friend, she received wise advice: pray 5 times a day on time and everything else will fall into place. Old habits die hard, but once we make the intention, slowly it can be done. As born Muslims, we should  be kind to our sisters and brothers who have just embraced this beautiful religion. By giving them time, space and support, not force or judgement, we'll all learn to be better Muslims ❤  Watch Daphne's Naura Shares episode this Friday 9pm on Channel 125.  #naurashares #letsbebettertogether #hijrah #ustazahasmaharun #keluargabahagia #tahajjud #thepoweroftahajjud #habibalizaenalabidinalhamid #ustadabdulsomad #ustadabdulsomadlcma #ustadkhalidbasalamah #solatmalam #ustadzsyafiqrizabasalamah #ustazahmaddusuki #naurashares  #ustadfelixsiauw #dakwahislam #renunganislam #kajianislam #ebitlew #ustazebitlew #ceramahustadabdulsomad #ustazahmaddasuki #ustadzhananattaki #ustazahnorhafizahmusa #raisehandawithfullfaith #ceramahagama #wearebeautifulallahlovesus #amazingquran #harijumaat #jumaatbarakah

Loading